Strefa dziecka 

Chcesz, aby Twoje dziecko uzyskało i nauczyło się jak najwięcej? To także nasz priorytet!

Żebyś mógł/a jak najłatwiej to zrealizować, z chęcią poprowadzimy Cię po ścieżce “jak to zrobić” bez obciążania budżetu domowego!

Nasze doświadczenie pozwala też pomóc wybrać miejsce kształcenia Twojego dziecka zgodnie z zaleceniami zdrowotnymi/z poradni

Pamiętaj! Pracujemy w placówkach oświatowych, ale jednocześnie realizujemy wizyty domowe o dogodnych porach!

Tu możesz się zapoznać z naszą ofertą logopedyczną  oraz psychologiczną.

Logopeda

czytaj więcej

Psycholog

czytaj więcej

Terapie wspomagające

czytaj więcej

Pierwsze spotkanie z logopedą

Czy to odpowiednia pora na wizytę z Twoim dzieckiem u logopedy/neurologopedy? To pytanie, które zadaje sobie większość rodziców.  Wierzymy w to, że to właśnie rodzic jest najlepszym ekspertem w kwestii obserwacji swojego dziecka. To w końcu, Ty Mamo i Ty Tato spędzasz ze swoim dzieckiem najwięcej czasu. Widzisz jak się rozwija, jakie ma mocne strony, a jakie trudności. Chcemy też obalić mit, że logopeda jest tylko specjalistą od wyraźnego mówienia. Poniżej znajdziesz listę zagadnień, na które odpowiedź może Ci  pomóc w podjęciu decyzji: czy już teraz powinieneś się udać ze swoim dzieckiem do logopedy? 

więcej

Pierwsze spotkanie z psychologiem

Pierwsze spotkanie z psychologiem dziecięcym bywa dla rodziców stresujące, gdyż jest to dla wielu z nich sytuacja nowa. Często rodzice stresują się, że podczas takiego spotkania będą oceniani. Spokojnie, psycholog nie jest od krytykowania rodzica, tylko od znalezienia przyczyn trudności w zachowaniu dziecka oraz znalezienia różnych sposobów, jak sobie z tymi trudnościami radzić. Dlatego zawsze warto skonsultować wątpliwości ze specjalistą, niezależnie, czy dostrzeżone są przez rodziców, czy inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem. 

więcej 

Pobierz nasze materiały dydaktyczne

Pobierz

Pierwsze spotkanie z logopedą c.d.

Istnieje kilka niepokojących sygnałów, które mogą sugerować, że Twoje dziecko potrzebuje diagnozy logopedycznej. Zastanów się, czy poniższe opisy można dopasować do zachowań Twojego dziecka:
    • Kłopoty ze ssaniem u noworodka
    • Twoje dziecko jest niejadkiem, a jedzenie przeciąga się w nieskończoność i wywołuje u Ciebie  frustrację
    • W wieku 6 miesięcy Twoje dziecko powinno już gaworzyć oraz odwracać główkę w kierunku dźwięku
    • Roczne dziecko reaguje na proste pytania i rozumie jego kontekst (np. na pytanie Gdzie jest mama? - dziecko wodzi za nią wzrokiem), zaczyna także używać prostych słów takich jak: mama, baba, tata
    • Ok. 2 roku życia u dzieci pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe (np. Mama am) zasób słownika dziecka stale się rozwija
    • 3-4 letnie dziecko ma w swoim zasobie większość głosek, rozumie oraz posługuje się coraz trudniejszymi konstrukcjami składniowymi
    • Pomiędzy 5-6 rokiem życia dziecko powinno poprawnie posługiwać się wszystkimi głoskami języka polskiego, nieustannie rozwija się słownik dziecka oraz zdolności narracyjne. 
Poniżej znajduje się mała ściągawka, która pokazuje etapy rozwoju mowy dziecka ↓

WIEK DZIECKA

ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA

0-1 r.ż GŁUŻENIE, GAWORZENIE
1-2 r.ż

SAMOGŁOSKI USTNE: a, e, i, o, u, y

SPÓŁGŁOSKI: b, bi, p, pi, m, mi, t, d, n

 

2-3 r.ż w, wi, f, fi, g, gi, k, ki, ń, l, li, h, hi ś, ź, ć, dź
3-4 r.ż

SAMOGŁOSKI NOSOWE: ą, ę

SPÓŁGŁOSKI : s, z, c, dz

 

4-5 r.ż sz, ż, cz, dż
6 r.ż r

 

Ponadto:

    • Zastanów się czy mowa Twojego dziecka jest zrozumiała również dla otoczenia? Zdarzają się sytuacje, w których rodzic „nauczył się” sposobu w jaki komunikuje się dziecko i jest on dla niego zrozumiały, jednak osoby nie mające z nim kontaktu na co dzień, mają już z tym trudności.
    • Zwróć uwagę czy Twoje dziecko mówiąc wsuwa język między zęby (sepleni).
    • Chrapanie, otwarta buzia, „mówienie przez nos” to kolejne czynniki, którym warto się przyjrzeć.
    • Twoje dziecko nie reaguje na swoje imię bądź proste polecenie – nie zawsze oznacza to, że jest nieposłuszne. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad tym czy nie ma problemów np. ze słuchem.
    • Jeśli masz trudności z wprowadzaniem u maluszka nowych pokarmów lub ich konsystencji.

Jeśli Twoje dziecko, ma problem z którąś z powyższych czynności, warto skonsultować się z logopedą/neurologopedą!

Jak przebiega wizyta?

Kiedy już pojawicie się na pierwszym spotkaniu z logopedą/neurologopedą, przeprowadzony zostanie wywiad, który ma na celu odnalezienie przyczyny bądź źródła trudności dziecka. 
W trakcie takiej rozmowy najczęściej zapytamy o:
    • przebieg ciąży oraz zażywania leków w jej trakcie;
    • sposobu porodu (naturalny, cesarskie cięcie);
    • stanu noworodka (np. skala Apgar);
    • chorób przebytych przez dziecko; 
    • zdolności motorycznych m. in. kiedy zaczęło siedzieć, stać, chodzić;
    • radzenie sobie z codziennymi czynnościami (jedzenie, ubieranie się);
    • rozwój mowy – w jaki sposób dziecko komunikuje się z otoczeniem czy dziecko gaworzyło, kiedy pojawiły się pierwsze słowa, kiedy zaczęło mówić zdaniami;
    • sposób oddychania (czy chrapie,  czy ma otwartą buzię);
    • jak długo dziecko było karmione piersią/butelką, czy używało smoczka;
    • jak wygląda kontakt dziecka z nowoczesną technologią (telewizja, telefon);
    • najbliższe otoczenie – choroby genetyczne, wady wymowy.

Warto już wcześniej przygotować sobie te informacje. Na pierwszą wizytę, wskazane jest również zabranie ze sobą dokumentacji medycznej dziecka (książeczka zdrowia, ewentualne badania słuchu, karty ze szpitala).

Po szczegółowym wywiadzie logopeda przechodzi do badania. Jest ono przeprowadzane w formie zabawy, tak aby dziecko czuło się swobodnie. W celu sprawdzenia zasobu głosek logopedzi posługują się zazwyczaj kwestionariuszem obrazkowym. Zadaniem dziecka jest nazywanie przedmiotów, które się w nim znajdują. Młodsze dzieci zdecydowanie lepiej odnajdują się w sytuacjach, kiedy mają do czynienia z czymś namacalnym, dlatego też w trakcie ich badania wykorzystywane są różnego rodzaju figurki, maskotki bądź realne przedmioty.

Jednym z etapów badania jest sprawdzenia budowy oraz funkcjonowania aparatu artykulacyjnego (język, podniebienie, wargi, zgryz). W tym celu logopeda wykorzystuje różnego rodzaju wierszyki oraz opowiadania, w trakcie których dziecko może naśladować „śmieszne minki”. Oprócz tego przeprowadzane jest również orientacyjne badanie słuchu, do którego mogą nam posłużyć chociażby instrumenty, ale przede wszystkim mowa.

U starszych dzieci sprawdzany jest również słuch fonematyczny, czyli umiejętność różnicowania głosek. Dzięki tej próbie możemy się dowiedzieć czy dziecko odróżnia np. słowo „góra” od „kura”.

W trakcie wizyty dziecko może być poproszone o ułożenie układanki, zbudowanie wieży z klocków, spojrzenie w kalejdoskop, kopnięcie piłki, zagranie na instrumencie czy też ułożenie historyjki obrazkowej. Są to z pozoru dość proste czynności, które dziecko wykonuje na co dzień podczas zabawy. Mówią one logopedzie  zdecydowanie więcej niż mogłoby się wydawać. W tak prosty sposób można sprawdzić lateralizację dziecka, jego percepcję słuchową oraz wzrokową, koncentrację, spostrzegawczość, myślenie, motorykę małą oraz dużą, czyli funkcje, które są bezpośrednio związane z rozwojem mowy.

Jeśli masz jeszcze dodatkowe pytania związane z przebiegiem pierwszego spotkania u logopedy, możesz śmiało się z nami kontaktować 

Literatura, w której opisane są powyższe sposoby postępowania:
1. Cieszyńska J., Korendo M., 2017, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Kraków.
2. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin.

pomoc

Pierwsze spotkanie z psychologiem c.d.

Najczęściej pierwsze spotkanie z rodzicami lub opiekunami odbywa się bez obecności dziecka. Psycholog przeprowadza szczegółowy wywiad, by dowiedzieć się jak najwięcej o istniejącym problemie. Rodzice są pytani o powód konsultacji ze specjalistą, samopoczucie dziecka, istniejące trudności i okres ich pojawienia się. Zdarza się, zwłaszcza u małego dziecka, że psycholog pyta o przebieg ciąży, a także rozwój dziecka. Psycholog może także zapytać o  zainteresowania dziecka, mocne strony, jego relacje z rodziną, rówieśnikami i innymi osobami z którymi ma kontakt. Warto zabrać ze sobą dokumentację medyczną dziecka, opinie specjalistyczne, o ile są takie wydane, opinie od nauczycieli. W trakcie pierwszego spotkania psycholog przedstawi kwestie organizacyjne dotyczące wspólnej pracy oraz podpowie jak przygotować dziecko na wizytę u psychologa. 

Podczas spotkań z dzieckiem psycholog stara się nawiązać z nim relację, stanowiącą bazę do pracy, która daje poczucie bezpieczeństwa. Po zajęciach psycholog może zaprosić rodziców do gabinetu, by krótko podsumować spotkanie. Szczegółowe omówienie obserwacji dziecka odbywa się najczęściej na wizycie podsumowującej spotkania. 

Kiedy warto zasięgnąć porady psychologa dziecięcego?
Zawsze, kiedy podejrzewasz, że coś jest nie tak i dziecko potrzebuje wsparcia. To bardzo ważne, ponieważ wczesna diagnoza problemów pozwala szybciej działać i osiągać lepsze efekty. 

Poradź się specjalisty szczególnie jeśli dziecko:
● jest nadmiernie lękliwe;
● ma tiki;
● bardzo często ssie kciuka;
● moczy się w nocy, choć zostało już odpieluchowane;
● obserwujesz u niego zaburzenia łaknienia i snu;
● jego rozwój odstaje od innych dzieci w jego wieku;
● ma spore trudności ze skupieniem uwagi;
● jest nadruchliwe lub apatyczne;
● ma problemy z agresją;
● nie radzi sobie z trudnymi emocjami;
● nie wierzy w swoje możliwości;
● izoluje się od innych dzieci i trudno mu nawiązać z nimi kontakt;
● doświadczyło trudnej, traumatycznej sytuacji;
● obserwujesz dużą zmianę w jego zachowaniu;
● zmagasz się z problemami wychowawczymi.

Pomocne będą dla Ciebie dodatkowe informacje o najpowszechniejszych zaburzeniach wieku dziecięcego, które przygotowaliśmy >>

pomoc

Praktyka Terapeutyczna Gabinet Logopedyczny mgr Anita Grelewicz

Dane firmy:

mgr Anita Grelewicz

e-mai: kontakt@centrumdajemyslowo.com

tel.: 790 440 496 / 696 440 496

© 2020 - Wszystkie prawa zastrzeżone | Praktyka Terapeutyczna Gabinet Logopedyczny mgr Anita Grelewicz
Projekt i wykonanie - Freeline.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj»