Dlaczego indywidualne przesiewowe badanie logopedyczne jest ważne i na czym polega?
Podczas diagnozy logopeda sprawdza rozwój mowy dziecka, biorąc pod uwagę zarówno jego słownik czynny (słownictwo - sprawdza czy ilość i jakość słów jest zgodna z normą wiekową którego używa dziecko do komunikacji) oraz ocenia poziom rozumienia mowy (słownik bierny). Ponadto ustala czy dziecko prawidłowo stosuje reguły gramatyczne i buduje logiczne zdania. Logopeda sprawdza także w jaki sposób dziecko realizuje poszczególne głoski, to znaczy czy są one wymawiane prawidłowo, zamieniane, opuszczane czy zniekształcane, a także ocenia płynność mowy.
Specjalista obserwuje sprawność narządów artykulacyjny oraz ich budowę anatomiczną (długość wędzidełka, wysklepienie podniebienia, zgryz, migdały), funkcjonowanie narządów mowy (rozwój ruchowy aparatu mowy) i sposób oddychania. Ważnym elementem diagnozy logopedycznej jest obserwacja dziecka podczas posiłku. Logopeda może sprawdzić w jakim stopniu rozwinięte są u niego funkcje prymarne (np. żucie, gryzienie). Ważnym elementem jest także ocena umiejętności połykania i picia z otwartego kubka. Przeprowadzane jest również orientacyjne badanie słuchu, a także badanie słuchu fonematycznego i fonemowego oraz analiza, i synteza słuchowa.
Po badaniu każdy opiekun dziecka otrzymuje wynik w formie pisemnej. Istnieje możliwość uczestnictwa w indywidualnym spotkaniu z logopedą, aby omówić wynik badania.
- Konsultacja neurologopedyczna Zjedzony posiłek
- Zajęcia logopedyczne Skarb rodzica/Znajomi/ Kreatywny czas
- Zajęcia psychologiczne Skarb rodzica/Znajomi/ Kreatywny czas/ Powiemy to razem
- Konsultacja psychologiczna Dzielny rodzic
- Badanie i obserwacja psychologiczna przy pomocy wystandaryzowanego narzędzia Kartami
Spotkanie sugerowane w formie osobistego kontaktu


