ORM przejawia się tym, że dziecko mówi bardzo mało. Jego zasób słownictwa jest bardzo ubogi. Brak budowania nawet prostych słów i zdań mimo prawidłowego
wypowiadania poszczególnych głosek w izolacji. np. dziecko potrafi wypowiedzieć pojedynczo głoski: “p”, “t”, “a”, “k” natomiast ma trudność w połączeniu głosek i wypowiedzeniu całego słowa – “ptak”.
Przyczyn opóźnionego rozwoju jest wiele między innymi nieodpowiednio rozwinięty aparat artykulacyjny, (głównie język, wargi), brak odpowiedniego sprzyjającego rozwojowi mowy środowiska, wady zgryzu, niedosłuch.
Istotna jest obserwacja rozwoju mowy dziecka z uwzględnieniem norm rozwojowych oraz okresów rozwoju mowy dzielących się na cztery etapy.
Okres melodii – trwa do końca 12 miesiąca życia. Na początku dziecko komunikuje się ze światem za pomocą krzyku, płaczu. Około 7 miesiąca życia dziecko zaczyna reagować na mowę. Odróżniając ton spokojny od podniesionego. Pod koniec pierwszego roku życia dziecko rozumie co do niego mówimy, jest w stanie zrozumieć więcej niż samo umie powiedzieć.
Okres wyrazu – trwa od 12 do 24 miesiąca życia. Dziecko uczy się wielu nowych słów. Pod koniec 2 roku dziecko używa do komunikacji około 300 słów.
Okres zdania – trwa od 24 do 36 miesiąca życia. Dziecko buduje zdania proste i złożone. (dwuwyrazowe, wielowyrazowe).
Okres swoistej mowy dziecięcej - od 3 do 7 roku życia. Około 5 roku życia dziecko powinno już wypowiadać wszystkie głoski języka polskiego poprawnie. Doskonaląc przy tym poprawność gramatyczną.


