Spotkanie sugerowane w formie osobistego kontaktu.
Rodzaje zajęć:
- Zajęcia ‘Mały Geniusz’ - zajęcia dla dzieci dające podstawy do łatwiejszej nauki matematyki
- Zajęcia ‘Mistrz Języków’- zajęcia dla dzieci wielojęzycznych (multilingwizm)
- Zajęcia “Zgodne rodzeństwo”
- Zajęcia terapeutyczne (psychologiczne lub logopedyczne) z elementami Terapii ręki*
- NA ŻYCZENIE: Zajęcia psychologiczne z elementami dogoterapii*
Badanie i obserwacja psychologiczna przy pomocy wystandaryzowanego narzędzia Kartami Oceny Rozwoju Psychoruchowego*
Badanie, w skrócie polega na ocenieniu czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo. Badanie przeprowadzane jest przy pomocy wystandaryzowanego narzędzia oraz obserwacji swobodnej zabawy dziecka. Jest ono przeprowadzane w formie zabawy. Dziecko ma różne zadania do wykonania, a dzięki ciekawym atrybutom jest ono atrakcyjne dla Twojej pociechy. Aby przeprowadzić badanie psycholog potrzebuje 2-3 spotkania z dzieckiem. Najlepiej, gdy pierwsze spotkanie jest z rodzicami, gdyż wówczas zbierane są informacje do szczegółowego wywiadu. Warto wtedy przygotować sobie książeczkę zdrowia dziecka, ewentualne opinie, wypisy ze szpitala, a także przypomnieć sobie informacje o rozwoju dziecka, przebiegu ciąży, chorobach występujących w rodzinie. Po skończonym badaniu zawsze otrzymujesz od nas opinie oraz zalecenia.
Zajęcia „Mały geniusz”
To zajęcia podczas których nauka przeradza się w zabawę kształtującą czynności umysłowe, w szczególności kompetencje matematyczne. Intensywna stymulacja od najmłodszych lat pozwoli osiągnąć sukces w nauce nie tylko w uczeniu się matematyki.
Gdy twoje dziecko:
• nie potrafi sprostać wymaganiom szkolnym, szczególnie na lekcjach matematyki
• nie osiągnęło gotowości szkolnej
• ma problemy z orientacją w schemacie ciała i w przestrzeni
• jest mało odporne emocjonalnie
• ma trudności z koncentracją uwagi
• przejawia trudności w zapamiętywaniu wierszyków, piosenek
- to znak, iż należy zintensyfikować rozwój kompetencji matematycznych. Problemy w ich zakresie wpływają na funkcjonowanie dziecka, utrudniając mu orientację w czasie, przestrzeni i w schemacie własnego ciała. Brak umiejętności dostrzegania zasad, odczytywania symboli wpływać będą na późniejszą naukę pisania i czytania.
Zabawa i eksperymenty prowadzone przez psychologa:
• udoskonalą umiejętności matematyczne twojego dziecka;
• rozbudzą jego ciekawość świata;
• pomogą zbudować pozytywny obraz siebie;
• ukształtują odporność emocjonalną i motywację do wysiłku intelektualnego.
Wspierając rozwój matematyczny swojego dziecka pamiętaj:
• baw się z dzieckiem w zabawy zespołowe. W ich trakcie dziecko będzie kształtować odporność emocjonalną, uczyć się przestrzegania zasad i reguł, a także cieszyć się z wygranej i znosić porażki,
• w codziennych sytuacjach i w zabawie ćwicz umiejętności niezbędne do uzyskania gotowości szkolnej, np. rozpoznawanie figur geometrycznych, orientację w schemacie ciała, klasyfikowanie przedmiotów wg określonych cech, mierzenie i porównywanie płynów w naczyniach,
• Pamiętaj, dziecko lepiej zrozumie dane zjawisko jeśli przedstawisz mu je na konkretnych
elementach, np. żetonach, patyczkach niż wytłumaczysz ustnie.
Już dziś warto zatroszczyć się o edukację matematyczną swojego dziecka, by umożliwić mu jak najlepsze rozpoczęcie kariery szkolnej.
Skorzystaj z profesjonalnej pomocy psychologa i już teraz zapisz dziecko na zajęcia “Mały Geniusz”
Literatura:
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających, WSiP, Warszawa.
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska, E., (1997), Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole, WSiP, Warszawa.
‘Mistrz Języków’ - zajęcia dla dzieci wielojęzycznych
Jeśli:
• chcesz wykorzystać swoją znajomość języków obcych, do ich nauki u dziecka?
• Twój partner pochodzi z innego kraju?
• pomóc wielojęzycznemu dziecku, które ma ubogi zasób słownictwa lub problem z formułowaniem odpowiedzi w którymkolwiek z języków?
Pomożemy Tobie i dziecku w osiągnięciu największych korzyści z wielojęzyczności!
Na zajęciach “Mistrz Języków”:
• otrzymasz pomoc w tworzeniu strategii uczenia;
• zapewnisz dziecku prawidłowy rozwój mowy;
• skorygujesz błędy językowe w komunikacji dziecka;
• oduczysz dziecko myślenia kalkami językowymi;
• wesprzesz chęć do nauki (także u dzieci w ogóle niemówiących) i zdobywania nowych umiejętności.
Zajęcia “Zgodne rodzeństwo”
Jeśli Twoje dzieci coraz częściej nie potrafią spokojnie się porozumieć, a Tobie zaczyna brakować cierpliwości na ich krzyki i bójki, to są idealne zajęcia dla Twojej rodziny!
Nauczymy Twoje dzieci akceptowalnych form zachowań, nawiązywania i podtrzymywania relacji, rozumienia sytuacji społecznych i współpracowania ze sobą, zrozumie ono też, że posiadanie brata lub siostry jest całkiem fajne! :)
Twoje dzieci będą po takich zajęciach:
• potrafiły wypracowywać kompromis;
• radziły sobie z przegraną;
• umiały zaprosić bądź dołączyć do zabawy;
• zmieniały zabawę bez awantury;
• radziły sobie ze złością;
• reagowały na zaczepki i wygaszać konflikty.
Zajęcia z Treningu Umiejętności Społecznych odbywają się w cyklu (min. 6 spotkań, każde po 60 min).
Zajęcia terapeutyczne (psychologiczne lub logopedyczne) z elementami Terapia ręki
Ręce to jedno z najważniejszych narzędzi, dzięki którym dziecko poznaje świat i się rozwija. Ich szczególną rolę można zaobserwować w obszarze komunikacji niewerbalnej, samoobsługi, w zabawie i nauce. Przyczyn zaburzających motorykę małą jest wiele. Należy ich szukać nie tylko w pracy samej ręki, ale także w funkcjonowaniu wzrokowym, napięciu mięśniowym czy integracji sensorycznej dziecka.
Drogi rodzicu, jeśli obserwujesz u swojego dziecka:
• problemy w wykonywaniu podstawowych czynności takich jak: picie z kubeczka, jedzenie
sztućcami, zakładanie/zdejmowanie ubrań;
• trudności z wykonywaniem czynności wymagających kontroli wzroku, np. przelewanie,
przesypywanie, układanie;
• niechęć do wykonywania czynności ręcznych tj. rysowanie, kolorowanie, lepienie, wycinanie
• sprzeciw od uczestniczenia w zabawach ruchowych, szczególnie tych wymagających użycia dwóch rąk, np. łapanie/rzucanie piłki;
• nieprawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego lub szybką męczliwość dłoni podczas pisania
• niestaranne, chaotyczne prace plastyczne bądź nieczytelne pismo to należy rozpocząć pracę nad usprawnianiem motoryki małej.
Zignorowanie tych trudności może prowadzić do specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych, w szczególności do dysleksji czy dysgrafii. Ponadto może znacząco opóźnić rozwój samodzielności Twojego dziecka, a nawet prowadzić do problemów w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami.
Wcześnie podjęte działania:
• udoskonalą sprawność ruchową, planowanie ruchu Twojego dziecka;
• rozwiną jego samodzielność;
• zwiększą koncentrację uwagi;
• przygotują do systematycznej nauki w szkole, w szczególności do pisania i czytania.
Jeśli już dzisiaj chcesz poprawić funkcjonowanie swojego dziecka w zakresie małej motoryki:
• pamiętaj, że terapia ręki to nie kreślenie szlaczków czy kolorowanie. Praca nad trudnościami w zakresie motoryki małej musi uwzględniać funkcjonowanie całego ciała;
• podczas czynności wykonywanych przy stoliku/biurku zadbaj o prawidłową pozycję ciała. Całe stopy należy oprzeć o podłogę, a obie ręce ułożyć na stole. Zadbaj by biurko było odpowiedniej wysokości. Jeśli jest za wysokie to dziecko podnosi barki, jeśli za niskie mocno się garbi;
• zaangażuj dziecko w prace domowe. Ścieranie kurzy czy mycie luster to świetne ćwiczenia
wzmacniające obręcz barkową. Mieszanie czy lepienie podczas gotowania usprawni pracę
nadgarstków i paliczków.
Zapytaj nas o możliwość zajęć psychologicznych z elementami dogoterapii
Animal Assisted Activity, czyli zajęcia motywacyjne z udziałem zwierząt są prowadzone w zespole: człowiek + pies. Celem AAA (tzw.: DOGOTERAPII) jest:
• Poznanie zasad bezpiecznego postępowania ze zwierzętami.
-zachowań podczas zabaw i ćwiczeń z zakresu dogoterapii
-zachowań w stosunku do zwierząt (obcych i znajomych)
-zachowań w sytuacjach zagrożenia
• Rozwijanie właściwych postaw w stosunku do psa.
• Wzbogacenie wiedzy na temat potrzeb i możliwości psa.
• Nabywanie umiejętności opiekowania się, wychowania i komunikacji z psem.
• Rozwijanie wrażliwości i empatii:
- poznanie swoich reakcji w różnych sytuacjach
-dostrzeganie stanów emocjonalnych (określanie ich, rozumienie i rozpoznanie)
-uwrażliwienie na doznania i przeżycia innych
-rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny
-rozwijanie potrzeby kontaktu z ludźmi i zwierzętami
• Prowokowanie do podjęcia aktywności.
• Kształtowanie uczuć akceptacji i tolerancji w stosunku do zwierząt i ludzi.
• Budowanie poczucia w własnej wartości, pewności siebie,
bezpieczeństwa przez kontakt ze zwierzęciem, psem.
CELE EDUKACYJNO-POZNAWCZE:
• Wzbogacenie słownictwa, poprawia formę wypowiedzi (ćwiczenia logopedyczne).
• Poznanie pojęć takich jak kształt, wielkość, kolor, doskonalenie w dostrzeganiu różnic i podobieństw.
• Rozwijanie koncentracji i pamięci -krótko, i długoterminowej.
• Zwiększenie świadomości w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej.
CELE MOTYWACYJNE:
• Rozwijanie chęci brania udziału w zajęciach grupowych.
• Motywacja do ćwiczeń.
• Rozwijanie interakcji z innymi uczestnikami.
CELE FIZYCZNO-RUCHOWE:
• Rozwijanie funkcji motorycznych i koordynacji ruchowej.
• Rozwijanie równowagi.
• Kształtowanie precyzji ruchowej.
• Rozwijanie umiejętności poruszania się.
CELE PSYCHOLOGICZNE:
• Podnoszenie poczucia własnej wartości i pewności siebie.
• Rozwijanie umiejętności skupienia uwagi.
• Nauka relaksacji w towarzystwie psa terapeutycznego.
• Zmniejszenie uczucia izolacji i uczucia samotności.
• Zmniejszenie napięcia, stresu.
• Rozwijanie umiejętności okazywania emocji, ale także umiejętności kontroli nad nimi.
• Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności.
• Łagodzenie lęków i fobii.
Więź człowiek – zwierzę jest obustronnie korzystną i dynamiczną relacją pomiędzy człowiekiem i zwierzęciem, która pod wpływem zachowań wpływa na zdrowie i dobre samopoczucie pacjenta.


